DC Jack vervangen (Semi-Mislukt) - HP Pavilion

Ongeveer 2 maanden geleden ontving ik een berichtje via de website, de DC Jack van deze HP Pavilion was gesplitst.
Een niet heel vaak voorkomend probleem, dus ik besloot een kijkje te nemen voordat ik de reparatie aannam.

Eenmaal gearriveerd bij de klant krijg ik de schade te zien, en besloot ik de laptop over te nemen om hem te inspecteren.

De laptop gedurende mijn nachtdienst meegenomen naar werk, zodat ik er zo snel mogelijk mee klaar was, echter bleek het uiteindelijk minder makkelijk dan verwacht..

HP Maakt laptop over het algemeen best universeel, en zijn ze redelijk demonteerbaar. hier was ik blij mee want een laptop openschroeven is blijft altijd spannend, (denk aan kliksystemen, dun plastic, en het voorkomen van krassen tijdens de werkzaamheden)

Toen ik de laptop heb opengemaakt, en het kabeltje in mijn handen had, wist ik dat het daadwerkelijk om een kabeltje ging, en niet om een printplaatje waarop de DC Jack gesoldeerd zat. Dit was positief, omdat dit normaalgesproken makkelijk te vervangen is.

In al mijn enthousiastme heb ik snel een kabeltje besteld, die mij goed leek te zijn. Helaas bleek na een aantal dagen wachten, dat dit kabeltje maar half zo lang was als het originele kabeltje. Ik besloot een poging te doen dit te verlengen d.m.v. solderen. Helaas waren de kabeltjes (7 aders) zo dun, dat de weerstand van de kabeltjes te hoog was om de laptop op te laden, laat staan een LED indicator van stroom te voorzien.

Balen, maar gelijk een nieuw kabeltje besteld. Na een week te hebben gewacht, bleek dat dit kabeltje de verkeerde aansluiting had... (ze lijken allemaal zo op elkaar) ... inmiddels begon de klant zich af te vragen waarom het zo lang duurde, waarop ik een update heb gestuurd van de situatie. en welke stappen ik nu zou gaan nemen..

Na beter research te hebben gedaan, en andere leveranciers benadert te hebben heb ik besloten een origineel kabeltje van HP te bestellen, in de eerste instantie niet mijn eerste keuze, want deze kostte €38,50... terwijl het B-keuze kabeltje nog geen €10tje kostte... Ook was de levertijd van het kabeltje maarliefsts 3 weken...

Na een lange poos te hebben gewacht, is dan eindelijk dit kabeltje gearriveerd. Toen ik hem wilde aansluiten, kwam ik er achter dat het kabeltje, met maarliefsts 2 nageldiktes te kort was. en dus net zo onbruikbaar als de andere..... 

Inmiddels schaam ik me dood, de klant heeft al anderhalve maand gewacht, en de laptop was nog niet klaar. Nogmaals ben ik verder gaan zoeken naar het kabeltje, en heb ik gelukkig voor €7 euro een kabeltje gevonden dat goed was. Dit kabeltje heb ik aangesloten, maar bleek niet te werken... Ik heb hierna nog 1 keer hetzelfde kabeltje besteld, maar ook deze werkte niet.

Normaal gesproken, als je met stroomproblemen kampt op een laptop, heeft dit te maken met een lege accu, of is de computer verkeerd in slaapstand gegaan en moet er een bios reset worden gedaan. Natuurlijk was dit het eerste wat ik heb geprobeerd. Maar dit hielp niks

Inmiddels zijn we 2 maanden verder, en heb ik meer koppijn gehad dan plezier aan deze reparatie.
Zojuist heb ik de laptop dichtgeschroeft, en met spijt de klant geinformeerd dat deze laptop het niet meer gaat doen.

Zelf vermoed ik dat de gesplitste DC Jack destijds kortsluiting heeft veroorzaakt, dit omdat ik 2 adapters heb gebruikt, geen van beide de laptop opladen, zowel met als zonder batterij.



Geen reacties

Laat commentaar achter